Julen är en underbar tid, och en höjdpunkterna är givetvis allt gott som bakas. Inför första advent bakades de två olika saffransbullar här hemma.

Åh vilken fröjd för sinnena! Doften, smaken, värmen från ugnen och fröjden att se de gula läckerheterna. Med lite härlig julmusik i bakgrunden för även hörseln sitt.

Saffran är absolut en av mina favoritkryddor, både till mat och till bak. Som framgår av ovan så älskar jag både dess färg, smak och doft. Kryddan är en fyllig, varm och intensiv upplevelse.

Det här året bakade jag, som vanligt, lussekatter med kvag (“Kesella”) eftersom det gör bullarna härligt saftiga. Receptet jag använde finns på Arlas hemsida.

Årets nyhet blev saffransbullar med vaniljfyllning. Saffran och vanilj harmonierar mycket fint ihop, och fyllningen ihop med pärlsockret gjorde dessutom att bullen kändes extra lyxig. Receptet finns hos ICA.

Eftersom recepten är nära på identiska ska jag nästa gång bara göra en deg för att sedan baka klassiska lussekatter av den ena halvan, och saffransbullar med vanilj av den andra. />;
20121202-215624.jpg

