Igår var det kladdkakans dag, vilket såklart uppmärksammades hemma hos bak bok mat. Kladdkaka är definitivt en av mina favoriter. Det lyckas kakan med genom att både vara väldigt god, och lätt att baka. Svårigheten ligger i gräddningen, och som ni kommer kunna läsa längre ner är det inte alltid jag lyckas på den fronten.

Kladdkakans dag är inte en officiell helgdag eller flaggdag i dagens Sverige. För att kompensera den goda kakan för det firade jag dagen lång.

Firandet sparkades igång vid 10-tiden när jag bjöd mina arbetskompisar på kladdkaka efter mitt favoritrecept. På receptet står det 20 minuter som gräddningstid, men om kakan ska serveras dagen efter kan tiden minskas med några få, men betydelsefulla, minuter. Recept: http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=18188

Väl hemma igen skulle det premiärbakas brownies. Recept: http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15533 (Jag valde att utesluta kanelen). Amerikansk kladdkaka, dagen till ära. Smeten var gudomligt god, och kakan är säkert alldeles underbar, men den här gången misslyckades jag med gräddningen och tog ut kakan en aning för tidigt. Kladdkaka ska förvisso vara kladdig, men den här gången blev det mer kladd än kaka.

Men ett misslyckat bak är också en fin stund, och kalorimättat kladd smakar i regel väldigt gott.

20121108-221059.jpg

20121108-221122.jpg

