Jag skriver i första hand om sådant jag lagat själv, men ibland är det svårt att hålla de bloggande fingrarna i styr.

Här om helgen hade jag glädjen att få avnjuta den nordirländska specialitén Ulster fry som min make tillagat. Ulster fry är egentligen en frukosträtt, men jag kan intyga att den passar minst lika bra som lunch.

Som bekant tycker jag det är väldigt spännande med mat från andra länder och kulturer, både för de nya smakupplevelsernas skull och för maten i egenskap av kulturell uttrycksform.

Vad som ska ingå i en Ulster fry varierar lite mellan vilken källa som används. Vi intog ett inkluderande förhållningssätt och tog helt enkelt med allt! Maträtter är en riktigt stadig historia som verkligen lever upp till sitt namn (fry=stekt).

Ulster fry

Scones

Ägg
Korv
Bacon
Blodpudding
Potatisbullar
Tomat
Champinjoner
Vitlök
Vita bönor i tomatsås

Börja gärna med att baka sconsen. Det finns en mängd olika recept. Kanske hittar du något som faller dig i smaken på www.scones.se

Stek äggen, korvarna, baconen blodpuddingen och potatisbullarna. Skär tomaterna i bitar och stek de med. Dela champinjonerna och stek de tillsammans med en pressad vitlöksklyfta. Värm de vita bönorna i en kastrull.

Servera, ät och njut!

Laktos och gluten
Det finns ett stort sortiment av laktos- och glutenfria korvar. Även blodpudding finns att få som gluten- och laktosfri. Hur det är med de färdiggjorda potatisbullarna måste jag låta vara osagt.

I sconesen kan gluten uteslutas genom att en glutenfri mjölmix används. För att undvika lakros kan laktosfri mjölk eller fil användas.

20121028-211026.jpg

