Igår jubilerade bloggen genom att passera 500 besök. Grattis! Som utlovat kommer det nu firas med ett riktigt snaskigt kakrecept.

I många hem kallas den för kärleksmums, men för mig har den alltid hetat Sabinakaka. Kärt barn har många namn!

Sabinakaka

Recept för en långpanna

Kakan
3 ägg
4 1/2 dl socker
300g smör
2,25 dl mjölk
6,75 dl mjöl
4 msk kakao
3 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver

Glasyren
3dl florsocker
50g smör
2 msk kaffe
3 msk kakao
2 msk vaniljsocker

Topping
Kokosflingor

Sätt ugnen på 200 grader, och börja med kakan. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Häll sedan blandningen i bunken. Tillsätt övriga ingredienser och rör om.

Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper i. Grädda ca 10 minuter.

Gör glasyren under tiden som kakan gräddas. Smält smöret i en kastrull och blanda i övriga ingredienser.

Bred glasyren över kakan när den gräddats färdigt, och strö över kokos. Låt gärna glasyren stelna lite innan kakan skärs i bitar.

Kakan kan avnjutas omgående, men jag tycker den kommer till sin fulla rätt när den stått till sig någon dag. Den riktigt gottesugna kan göra 1 1/2 sats av glasyren, ber allt som går över kakan och sedan slicka i sig resten.

Jag tycker det är lite spännande med historien bakom ett recept. Min mamma var på föräldramöte i början av 80-talet på den förskola där jag gick. En av förskollärarna (hon kan ha hetat Berit eller Birgitta) hade bakat en ovanligt god chokladkaka, vars recept du just läst igenom!

